هدف کلی : |
هدف کلی دانشکده پیراپزشکی شرق گیلان ، تربیت نیروهای متعهد وکارآزموده درامور علوم آزمایشگاهی،اتاق عمل، هوشبری و رادیولوژی است . |
|
الف- رشته علوم آزمایشگاهی |
رسالت برنامه آموزشی در تربیت نیروی انسانی ( Mission ) : |
رسالت رشته علوم آزمایشگاهی تربیت دانش آموختگانی که از عهده انجام آزمایشات اولیه و معمول در آزمایشگاههای بالینی و مراکز بهداشتی برآیند. همچنین این افراد باید در تعالی بهداشت و حفظ سلامتی و رضایت مندی بیمار کوشا بوده و به اولویت ها و فوریت های تشخیصی درمانی توجه خاص داشته باشند. دانش آموختگان کاردانی علوم آزمایشگاهی باید علاوه بر کسب مهارت های تشخیص آزمایشگاهی روتین، برای حفظ حقوق بیماران از هر جنس ، نژاد، رنگ و مذهب ارزش نهاده و به سلامتی جسمی، روحی و اجتماعی بیمار اهمیت دهند و دانش اموختگان کارشناسی علوم آزمایشگاهی باید علاوه بر کسب.مهارتهای فوق باید توانائی آنجام کارهای تخصصی آزمایشگاهی نیز باشند. |
چشم انداز برنامه آموزشی در تربیت نیروی انسانی ( Vision ) : |
انتظار می رود رشته علوم آزمایشگاهی با اجرای این برنامه و با توجه به پیشرفتهای جدید و مستمر همچنان در لیست رشته های شاخص در دانشگاههای علوم پزشکی باقی بماند بنحوی که چشم انداز این رشته و بازار کار برای کاردان ها و کارشاس های علوم آزمایشگاهی در بستر رو به پیشرفت آزمایشگاههای بالینی و بهداشتی و کارخانجات و شرکتهای تولید و پخش مواد و وسایل آزمایشگاهی در آینده بسیار روشن تر باشد. |
|
هدف از برنامه آموزش کاردان علوم آزمایشگاهی تربیت دانش آموختگانی است که: |
الف) از عهده انجام آزمایشات اولیه و معمول در آزمایشگاههای بالینی برآیند. |
ب) از عهده انجام آزمایشات اولیه و معمول در آزمایشگاههای مراکز بهداشتی برآیند. |
ج) در تعالی بهداشت و حفظ سلامتی و رضایت مندی بیمار کوشا بوده و به اولویت ها و فوریت های تشخیصی درمانی توجه خاص داشته باشند. |
د) درک کافی از انسان، فرهنگ حاکم بر جامعه و محیط اطراف داشته باشند. |
|
ب- رشته اتاق عمل: |
رسالت رشته (Mission) |
رسالت آموزش رشته اتاق عمل در مقطع کارشناسی پیوسته تربیت نیروی انسانی آگاه متعهد و کار آمد است که با کسب توانائیهای حرفه ای در اتاق عمل و بهره مندی از دانش و تکنولوژی روز ، خدمات مورد نیاز مراقبتی و آموزشی مقرون به صرفه را در بالاترین سطح استاندارد جهت تعمیم، حفظ و ارتقاء سطح سلامت بیمار و جامعه ارائه دهند . این امر از طریق توسعه دانش، آموزش و پژوهش در رشته کارشناسی اتاق عمل میسر می باشد. با تربیت این نیروها مراقبت مطلوب و اثر بخش از بیماران در مراحل قبل، حین و بعد از عمل به خصوص در جراحیهای تخصصی و انواع اسکوپی ها، کنترل و پیشگیری از عفونتهای بیمارستانی ایجاد شرایط مناسب روحی برای بیماران و نگهداری مناسب از دستگاهها و تجهیزات پزشکی مقدور خواهد بود |
|
چشم انداز رشته (Vision) |
بر اساس این برنامه آموزشی در 10 سال آینده همگام با پیشرفت سریع تکنیکهای جراحی و انجام اعمال جراحی روباتیک، فراگیران این رشته طبق استانداردهای انجمن جهانی تکنولوژیستهای جراحی آموزش خواهند دید. دانش آموختگان این رشته جایگاه خود را در عرصه های مختلف جراحی مشخص و تثبیت خواهند نمود و نه تنها به عنوان یک کارشناس مسائل عمومی اتاق عمل بلکه به صورت اختصاصی نیز قادر به ارائه خدمات اثر بخش و مقرون به صرفه در جهت اعتلای سطح سلامت جامعه و بهبود کیفیت اعمال جراحی خواهند بود و در سطح کشور و بین المللی مطرح خواهند شد . |
اهداف کلی دوره (Goals) |
برنامه دوره کارشناسی پیوسته اتاق عمل به منظور تربیت افرادی متعهد و مسئول است که بتوانند همگام با گسترش و توسعه تعداد جراحی ها و تکنولوژی جراحی با ارائه بهترین خدمات منطبق با اصول علمی پیشرفته، پاسخگوی نیازهای بهداشتی درمانی جامعه باشند. لذا هدف از این دوره آموزشی ارتقاء دانش ، نگرش و مهارت افراد ) تکنولوژیستهای اتاق عمل ) برای ایفای نقش حرفه ای خود در زمینه های زیر می باشد:
|
الف: در نقش کمک اول (Certified First Assistant) : |
- توانایی آماده سازی محیط اتاق عمل با تکنیکهای آسپتیک ( استریل و ضد عفونی) را داشته باشد . |
- اصول صحیح پوزیشن دادن ( وضعیت دادن به بیمار ) را به کار برد . |
- دید کافی از محل عمل در طول جراحی ( با کمک رترکتورها ، گازها و ساکشن ( فراهم کند . |
- تکنیکهای مناسب برای کمک به جراح در هموستاز ( بند آوردن خونریزی ) را به کار برد . |
- تکنیکهای مناسب برای بخیه زدن محورهای بدن را به کار برد . |
- با پیش بینی نیازهای جراح به عمل جراحی سرعت بخشد . |
- دانش لازم در مورد آناتومی و فیزیولوژی نرمال و پاتولوژیک داشته باشد . |
- دانش لازم در مورد شرایط اورژانس داشته باشد . |
- با رعایت نکات ایمنی اطاق عمل حافظ وسایل و تجهیزات گران قیمت اتاق عمل باشند و شرایط ایمنی برای بیمار وسایر افراد اتاق عمل فراهم نمایند . |
- مهارتهای سازمان دهی بالایی داشته باشد . |
- نگرش حرفه ای داشته باشد . |
ب: در نقش فرد اسکراب ( دست شسته ) و سیار ( Circulate ) : |
- دانش و مهارت کافی در مورد مفاهیم پایه مراقبت از بیمار و تکنیکهای جراحی داشته باشند . |
- به منظور فراهم نمودن مراقبت مطلوب از بیمار اصول آسپتیک ( استریل و ضد عفونی ) را به طور عملی به کار برند . |
- مهارت لازم برای آماده سازی بیمار داشته باشند . |
- توانایی ایفای نقش فرد اسکراب ( دست شسته ) را در همه اعمال جراحی پایه و اعمال جراحی تخصصی داشته باشد . |
- رفتار پاسخگویانه و نگرش حرفه ای مورد انتظار از یک فرد در حرفه بهداشتی – درمانی را داشته باشد . |
- دانش و توانایی لازم در مورد انجام مهارتهای مرتبط به فرد سیار را داشته باشد . |
- با رعایت نکات ایمنی اتاق عمل حافظ وسایل و تجهیزات گران قیمت اتاق عمل باشند و شرایط ایمنی برای بیمار و سایر افراد اتاق عمل فراهم نمایند . |
- دانش در مورد شرایط اورژانسی اتاق عمل داشته باشند . |
- مهارتهای سازمان دهی و مدیریتی داشته باشند . |
|
ج- رشته هوشبری |
رسالت برنامه آموزشی در تربیت نیروی انسانی ( Mission ) |
رسالت رشته هوشبری عبارت است از : تریبیت دانش آموختگانی که بتوانند در ابعاد مراقبتی ، درمانی و آموزشی به منظور کمک به متخصصین بیهوشی و تحت نظارت و مسئولیت آنان در امر بیهوش ساختن و هوش آوری بیمار انجام وظیفه نمایند . با تربیت این نیروها مراقبت مطلوب از بیمار در مراحل قبل ، حین و بعد از بیهوشی ، پایش مداوم علائم حیاتی بیمار ، ایجاد شرایط مناسب روحی برای بیمار ، پیشگیری از انتقال و انتشار عفونت ، کمک در احیاء قلبی ، ریوی و مغزی ( CPCR ) ، حفظ سلامت بیمار در واحد مراقبت های پس از بیهوشی ( PACU ) و نگهداری و آمایش مناسب دستگاهها ، وسایل و تجهیزات بخش بیهوشی مقدور خواهد بود . |
چشم انداز برنامه آموزشی در تربیت نیروی انسانی ( Vision ) |
با توجه به تغییرات و گستردگی علوم در دنیا ، رشته هوشبری با نوآوری ، کسب اطلاعات و انتقال دانش روزآمد و مهارت های بالینی و با تأکید بر یادگیری فعالانه و مراقبت مداوم از بیمار به مطلوب ترین شکل ممکن به یکی از رشته های مطرح در جوامع علمی داخلی و خارجی تبدیل خواهد شد . |
اهداف کلّی رشته (Goals) |
الف: تربیت فراگیرانی که بتوانند نیازهای بیمار را در مراحل قبل ، حین و بعد از بیهوشی موربررسی قرار دهند . |
ب: تربیت فراگیرانی که در تعالی بهداشت ، حفظ سلامتی و ارتقاء سطح مراقبت در حدّ مطلوب و رضایت مندی بیمار کوشا باشند . |
ج: تربیت فراگیرانی که بتواند در بخش مراقبت های ویژه پس از بیهوشی به نحو احسن انجام وظیفه نمایند . د: تربیت فراگیرانی که بتوانند در نجات جان بیماران در فوریت ها نقش مؤثری را ایفا نمایند . ز: تربیت فراگیرانی که به ارتباط مناسب با بیمار ، خانواده و اطرافیان اهمیت بدهند.
|
د- رشته رادیولوژی: |
رسالت (Mission) |
رسالت این رشته، ارتقاء توانائیهای علمی و تخصصی پرتوکاران جهت افزایش کارآیی در زمینه تصویرگیری پزشکی و استفاده از ابزارهای جدید با تکنولوژی پیشرفته و ایجاد فضای مناسب جهت انجام تحقیقات و پژوهشهای علمی می باشد. |
دورنما Vision |
گروه رادیولوژی در راستای تحقق اهداف کلان دانشکده بر آن است که تکنولوژیستهای رادیولوژی کارآمد و متناسب با پیشرفتهای علمی و تکنولوژیکی تربیت نموده و جایگاه ممتاز کشوری را در این رشته کسب نماید. |
اهداف کلی رشته : (Goals) |
· مهیا کردن زمینه آموزش عالی علوم پرتوشناسی جهت آمادگی تکنولوژیستها برای ورود به مدارج بالاتر |
· راه اندازی دوره های تحصیلات تکمیلی |
· ترویج تفکر آموزش مداوم و آینده نگر و انتقال اطلاعات |
· توسعه توانایی های همکاری در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی |
· ارتقاء مستمر دانش و مهارت تکنولوژیستهای رادیولوژی برای بهبود عملکرد حرفه ای و پاسخگویی به نیازهای جامعه. |
برای نیل به اهداف ، رعایت اصول زیر ضروری است : |
1- تقدم تزکیه برتعلیم . |
2- توام بودن تعلیم و تعلم . |
3- توام بودن مباحث نظری وکارهای عملی . |
4- تطبیق محتوای برنامه آموزشی با نیازها وشرایط طبیعی ، اقتصادی و اجتماعی کشور. |
5- استفاده از اساتید متعهد عالم به علم روز. |
|
|
- رعایت عدالت اجتماعی |
- پاسداری از کرامت انسانی |
- تعمیم دانش حرفه ای |
- رشد، توسعه اجتماعی ، اقتصادی و سطح سلامت جامعه |
- رویکرد آموزش جامعه نگر برای ارتقای سلامت |
- رعایت اخلاق حرفه ای |
- رعایت اصل شایستگی سالاری |
- مشارکت مردمی و بین بخشی |
- رضایت مندی گیرندگان و ارائه دهندگان خدمت |
- نوآوری و استفاده از فنآوری آموزش مداوم |
- ارتقاء روحیه مشارکت ، همکاری و تعهد |
|
افراد ذینفع: |
ذی نفعان درونی : |
- اعضاء هیات علمی، دانشجویان، ریاست دانشگاه، معاونت آموزشی و سایر معاونت های دانشگاه، مدیریت امور دانشجویی، مرکز مطالعه و توسعه آموزش پزشکی ، ،گرو های آموزشی، کارکنان، مراکز آموزشی – درمانی، حوزه پزشکی جامعه نگر |
ذی نفعان بیرونی : |
- هیات امنای دانشگاه، هیات ممیزه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت آموزشی وزارت متبوع، واحدهای بهداشتی درمانی، جامعه، بیمه ها، سازمان های دولتی ( مدیریت برنامه ریزی ، مرکز IT ، استانداری، فرمانداری ها، بخشداری ها، آموزش و پرورش، بهزیستی، صداو سیما و...)، سازمان های خصوصی ( مراکز درمانی ، درمانگاه ها ، مراکز خیریه ) مردم، NGO ها (مثلا"انجمن های تخصصی پزشکی و دندانپزشکی)، سازمان نظام پزشکی، سازمان نظام پرستاری، دانشگاه آزاد اسلامی ، فارغ التحصیلان |
- افراد کلیدی : ائمه جمعه ، نمایندگان مجلس ، استاندار و معاونین ، فرمانداران ، اعضای شورای شهر ، شهردار و... |
|
برنامهی استراتژیک گروه پیراپزشکی دانشکده شرق گیلان